sobota, 5 kwietnia 2014

Magdalena Ałaszewska „Autonomia fragmentu” tekst Joanna Draszawka


Magdalena Ałaszewska
„Autonomia fragmentu”
fotografia cyfrowa, 15x21 cm
         Wszystkie te zabiegi mogą zwiększać autonomię dokumentacji, prowadzić do zamiany dokumentacji w samodzielne dzieło ()”  Grzegorz Dziamski[1]
         Wychodząc z powyższej inspiracji, Magdalena Ałaszewska tworzy pracę pt.:Autonomia fragmentu, której motywem przewodnim jest interpretacja dokumentacji dzieł sztuki. Jednocześnie podejmuje ona próbę stworzenia odrębnej pracy  artystycznej na podstawie dokumentacji wybranej wystawy.
         Magdalena Ałaszewska fotografuje detale prezentowanych prac Rafała Bujnowskiego i Oskara Dawickiego na wystawie pt.:Pies pijaka, której wernisaż odbył się 23.01.2014 w GGM2. Poszczególne fragmenty poddaje autorka subiektywnej redefinicji tworząc nowe konteksty znaczeń. Z pomocą przychodzą narzędzia cyfrowej obróbki zdjęć, które pozwalają uzyskać oczekiwany efekt. Linia biegnąca między dziełem sztuki a jego dokumentacją jest bardzo cienka. Odpowiednia edycja zdjęć oraz nowy układ kompozycyjny sprawia, że oglądający może spostrzegać wykonaną pracę jako odrębne dzieło, zupełnie nie kojarząc go z wystawą.
 Magdalena Ałaszewska zafascynowana granicą pomiędzy wystawą
 a subiektywną percepcją obserwatora, podejmuje się eksperymentalnego działania, by wychwycić kluczowy moment kiedy to dokumentacja danych dzieł w pewnym momencie zaczyna funkcjonować niezależnie. Zatem czym dla autorki jest dokumentacja, czy jedynie rejestracją sztuki, utrwalaniem efemerycznych działań, czy może odrębnym dziełem, które zaczyna funkcjonować samodzielnie?

         Kluczem do przekroczenia granicy: rejestracja - sztuka, dla Magdaleny Ałaszewskiej jest fragment. Dzięki umiejętności  dokonywania syntezy oraz poprzez wydobywanie interesujących częścii odpowiednie działania stylistyczne, praca jest zapisem śladu obecności artysty dokumentującego nieswoje prace, tym samym zaczyna funkcjonować w obiegu jako samoistne nowe 'dzieło'.
         Autonomia fragmentu to fotograficzna praca składająca się z kilku zdjęć, wyodrębnionych wycinków prac Bujnowskiego i Dawickiego, takie jak: linie, plamy, zacieki farby, worek z monetami.
                                               Joanna Draszawka, Kierunek: Krytyka artystyczna


[1]    Dziamski G.: Przełom konceptualny, Poznań 2010.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz