Weronika Szymańska (tekst)
Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce
Animacja Kultury
Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce
Animacja Kultury
Laura Adel (praca)
Wydział Grafiki
OFF
wideo
muzyka Michał Radkiewicz
Off - niekomercyjna działalność artystyczna, źródło: Słownik Języka Polskiego.
Powyższa
definicja wprowadza w zagadnienie offu, lecz
nie wyjaśnia wątpliwości wiążących się ze współczesną działalnością
artystyczną. Czy większość wystawianych obecnie wytworów sztuki ma jedynie zapewnić
zysk autorom, a jeżeli przynosi dochód, czy wtedy - jako komercyjna – sztuka
owa nie może aspirować do rangi arcydzieła?
Niszowość jak i undergroundowa maniera stały się
popularne oraz pożądane, przez co,
jak się wydaje, tracą na oryginalnym
wyrazie. Owe niepokoje zostały idealnie zobrazowane w dwuminutowym wideo Laury Adel odnosząc się do tego zagadnienia tak w formie,
jak i w treści.
Nieskazitelna
biel ekranu jest wrażliwa na bodźce i przygotowana do działań malarskich, które,
w agresywnym montażu, tworzą pozornie beznarracyjny ciąg wydarzeń. Jednakże wrażenie
chaosu działa na poziomie emocjonalnym: stopniowanie frustracji i zagubienia
jednocześnie wyżera i rozpuszcza percepcję widza. Powierzchnię kadru wypełniają
plamy tuszu, które nakładają się, nawarstwiają, zapętlają, również momentami wycofują,
aż do osiągnięcia neutralnej bieli. Uzupełnia je, skomponowana na potrzeby
wideo, muzyka, będąca swoistym negatywem dźwięku. Dysonans melodyczny wraz z
wibrującym charakterem obrazu dopełniają się.
Rozedrgane kadry wideo
konsekwentnie wizualizują zagadnienie wyobcowania.
Autorka, lepiej niż
ktokolwiek inny, zobrazowała również dylemat płaszczyzny kadru i jego rozkładu.
Dekonstrukcje rzeczywistości oddaje
przeżarty filtrem kwasu obraz filmu. Odbiorca zagłębia się w dysocjację
kształtów, które płynnie rozpraszają się na ekranie, lecz wydrapany tytułowy OFF/off wzmaga i poczucie dyskomfortu u
widza. Prezentowany film ma charakter ambiwalentny. Ukazuje symetrię roztworu
wody z tuszem po chwili dekomponując ją przygniatającym offem okolonym licznymi krakelurami w neurotycznym montażu. Migotliwość,
mimo swej agresji, nadaje narracji rytm i oddech. Zwraca na siebie uwagę,
pobudza, lecz nie przytłacza jak dłuższe ujęcia owego symetrycznego roztworu. Prowizoryczna
nienarracyjność ujęta została w kompozycję klamrową dzięki rozjaśnieniu ekranu.
Biel wprowadza widza w tej impresji, równocześnie, niczym powidok owej
audiowizualnej interpretacji zagadnienia off,
wypełnia kadr w końcowych sekundach.
Intrygująca jest
całość jak i poszczególne elementy wideo, które odseparowane
i autonomiczne również nabierają wyrazu i siły przekazu. Obojętnie, czy wydzielone
z kontekstu zostaną zdjęcia, ujęcia, słowa czy muzyka są one wyraziste, a zestawione razem tworzą wideo silnie osadzone w kulturze alternatywnej. Film pozostawia widza zafrapowanego zmuszając go do redefinicji samego pojęcia offu.
i autonomiczne również nabierają wyrazu i siły przekazu. Obojętnie, czy wydzielone
z kontekstu zostaną zdjęcia, ujęcia, słowa czy muzyka są one wyraziste, a zestawione razem tworzą wideo silnie osadzone w kulturze alternatywnej. Film pozostawia widza zafrapowanego zmuszając go do redefinicji samego pojęcia offu.
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Laura Adel, OFF, wideo,
muzyka Michał Radkiewicz
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz