środa, 23 marca 2016


as. Justyna Olszewska (tekst)
Wydział Edukacji Artystycznej

Sebastian Prusaczyk (praca)
Wydział Malarstwa
bez tytułu 7
195 x 200 cm., akryl, sprej, flamaster, płótno
bez tytułu V
100 x 70 cm., akryl, sprej, płótno
bez tytułu IV
100 x 70 cm., akryl, sprej, flamaster, płótno


Cykl prac Sebastiana Prusaczyka to numerowane kolejno od IV do VII obrazy bez tytułu.
Te z pozoru zwykłe abstrakcje, mogą przywodzić na myśl ostatnio popularny w muzyce 
i sztuce styl vaporwave, który imituje, wykorzystuje i umieszcza w nowym kontekście elementy kultury popularnej lat 90. Vaporwave chętnie sięga po kicz, jaskrawe kolory, przedmioty banalne, łącząc je w dziwny sposób. Natomiast Prusaczyk zestawia z pozoru niepasujące do siebie formy, barwy i faktury, które finalnie współgrają 
i tworzą spójna i nierozerwalną całość. Jak mówi sam autor, najważniejsza jest dla niego abstrakcyjna forma, która jest oderwaniem od rzeczywistości, jest trzecim wymiarem. Obrazy Sebastiana zwracają uwagę przede wszystkim techniką w jakiej zostały wykonane; oglądając je mamy ochotę badać każdy ich fragment i odkrywać kolejne warstwy przechodzących przez siebie form, kolorów, faktur i śladów narzędzi. W swoich pracach Sebastian nie boi się eksperymentować. Cechuje go niezwykła intuicja oraz duża świadomość materiałów i środków jakimi się posługuje, ponadto świetnie radzi sobie 
z interpretowaniem rzeczywistości i przekładaniem jej na (już) swój zindywidualizowany język wypowiedzi. Prusaczyk używa doskonale znanych narzędzi takich jak spray, pisak, akryl, grafit,  szuka jednak nowych sposobów ich wykorzystania i zastosowania. Jak sam podkreśla „najpierw wymyślam ślad, później zastanawiam się jak posłużyć się narzędziem, żeby go osiągnąć”.



Sebastian Prusaczyk, bez tytułu 7, 195 x 200 cm., akryl, sprej, flamaster, płótno

Sebastian Prusaczyk, bez tytułu IV, 100 x 70 cm., akryl, sprej, płótno


Sebastian Prusaczyk, bez tytułu V, 100 x 70 cm., akryl, sprej, płótno




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz