piątek, 25 marca 2016


Karolina Pielak (tekst)
Wydział Malarstwa


Kinga Woźniak (praca)
Wydział Malarstwa
Wybrani
tempera, olej na gruncie kredowym
cykl 24 x 33cm



Kinga Woźniak jest studentką II roku na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, na Wydziale Malarstwa, w I Pracowni Podstaw Malarstwa prof. Józefa Czerniawskiego.
W swym cyklu Ikon Wybrani stawia dotkliwą diagnozę dotyczącą świętości, oraz ludzkiej odrębności. W jej pracach możemy dostrzec szczególną wartość duchowego wnętrza każdego z nas, autorka stawia pytanie: kim tak naprawdę jesteśmy oraz dlaczego wciąż oceniamy innych, nie zdając sobie sprawy z ich emocji, doświadczeń czy też uwarunkowań np. społecznych, psychicznych. Różnorodność ludzkich myśli i odczuć jest czymś niezbadanym, każdy człowiek inaczej widzi i odbiera świat, choć zdaje się, że wszyscy jesteśmy do siebie podobni. Autorka pogłębia dialog na treści, które zbyt szybko są zapomniane lub pomijane, a przecież spotykane przez nas w codziennym, potocznym życiu.
Jej prace podejmują tematykę bardzo bliską człowieczeństwu, podważają normy społeczne, które kostnieją w naszym świecie, często postrzegane jako nierozerwalne związki 
i automatycznie oraz bezrefleksyjnie przez nas oceniane czy też tak postrzegane.
Cykl Ikon Wybrani stanowi dziewięć autonomicznych portretów, dostrzec możemy m.in. świętą Matkę Alkoholiczkę, święty Płód, lub świętą Narkomankę .Ostatni portret to portret osoby nam nieznanej odwróconej do nas plecami, być może my sami nią jesteśmy lub to ktoś nam paradoksalnie najbliższy.
Malarka stosuje się do tradycyjnych technik ikonopisarstwa. Nie tylko w kontekście warsztatowym ale również symbolicznym. Ikonopisarstwo jest specyficznym rodzajem twórczości ze względu na swą głęboką tradycje i duchowość.
Autorka nie bez powodu wybiera tą technikę, ikony się piszę, dlatego istotną uwagę stanowi w tym przypadku tekst, który czytamy. Akt twórczy pisania ikon był i wciąż jest aktem niezwykłym. Dla wiernych poprzez ikonę odbywał się bezpośredni kontakt z Bogiem 
i Jego świętymi. Również w przypadku wybranego przeze mnie cyklu oblicze na ikonie jest najważniejsze, dawniej uważane za okno, przez które można ujrzeć serce człowieka 
i jego duszę.


Kinga Woźniak, Wybrani, tempera, olej na gruncie kredowym, 24 x 33cm

Kinga Woźniak, Wybrani, tempera, olej na gruncie kredowym, 24 x 33cm
Kinga Woźniak, Wybrani, tempera, olej na gruncie kredowym, 24 x 33cm

Kinga Woźniak, Wybrani, tempera, olej na gruncie kredowym

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz