dr Kamil Kuzko
(tekst)
Wydział Malarstwa
Izabela Liżewska (praca)
Wydział Malarstwa
W
każdej wanience żyją potwory
video collage
00:01:09
Izabela Liżewska jest studentką V
roku w krakowskiej ASP, dyplom przygotowuje w I Pracowni Interdyscyplinarnej pod kierunkiem
prof. Zbigniewa Bajka. Jest
także wiceprzewodniczącą Samorządu Studenckiego. Informacje te powinny być
uzupełnione: jest niezwykle pracowitą i zdyscyplinowaną studentką, działającą z
równą intensywnością na polu organizacyjnym. Znajomość kilkuletniego dorobku
młodej artystki ukazuje zarówno z rzadka spotykaną pracowitość jak i wachlarz
możliwości – potencjał twórczy, wynikający także z różnorodności mediów jakimi Liżewska się posługuje. Jest również „druga
strona” osobowości artystki, która wydawać się może sprzeczna z tempem
obowiązków i wyzwań jakie podejmuje. Osobowości bardzo wrażliwej, w pewnym
sensie introwertycznej, sentymentalnej – zatrzymującej się.
Pęd i stan
zatrzymania może być sprzecznością, ale nie musi,
co potwierdzają pokrótce nakreślone
cechy osobowości Liżewskiej.
Od jakiegoś czasu z ciekawością śledzę zmiany jakie zachodzą w jej twórczości. Z dużej ilości,
prac, propozycji, poszukiwań artystka metodą eliminacji zaczęła dokonywać
konsekwentnych wyborów – ograniczając środki formalne i koncentrując się w ich obrębie. W tym
procesie znaczącą rolę – nie przez
przypadek – zaczął odgrywać aparat cyfrowy. Narzędzie umożliwiające zapis
obrazu i dźwięku, łączące ruch
z zatrzymaniem. Jedną z prac powstałych na polu
„oczyszczania” środków jest krótki film prezentowany w ramach wystawy Re-Akcje
4.
W każdej wanience żyją potwory jest pracą, która łączy w sobie
„sprzeczności”, o których powyżej wspomniałem. Zatrzymanie się nad kadrem
porzuconej wanienki, która może przywołać na myśl wspomnienia
z dzieciństwa, do
których Liżewska często się odwołuje (a tytuł filmu wydaje się to potwierdzać) jest pierwszym elementem. Drugim jest ruchomy obraz w obrazie
- tytułowy potwór w wanience. Trzecim elementem formalnym dopełniającym pracę
jest zapis rozmowy autorki
z mężczyzną. Rozmowa pocięta, nie mająca swojego
znaczenia (?),
nie nadająca bezpośredniej treści pracy – paradoksalnie dopełnia
dzieło. Rozjechana żaba i kosmos to przestrzenie odległe i równoległe zarazem.
Umiejętność spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy dziecka może być
paradoksalna, nieskładna, odległa w życiu dorosłych. Może być także szczera,
wciągająca, równoległa... Prezentowana praca jest dla mnie także zapisem
pewnego etapu, bardziej rozwiązywaniem aniżeli poszukiwaniem problemów
formalnych, które towarzyszą młodej artystce.
Nie ukrywam, że czekam na kolejne odsłony tej interesującej twórczości.
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage |
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage |
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage |
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage |
Izabela Liżewska, W każdej wanience żyją potwory, video collage |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz