piątek, 4 marca 2016

RE-AKCJE 4


Gabriela Basta (tekst)
Wydział Grafiki

Krzysztof Walencik (praca)
Wydział Grafiki
Koła
odprysk, akwatinta, akwaforta,
sucha igła, miękki werniks
182 x 122cm


Krzysztof Walencik to perfekcjonista. To artysta nieugięty, konsekwentnie realizujący swoje założenia. Niekończący się cykl Koła jest idealnym dowodem tego uporu. Młody grafik operuje geometryczną formą idealną, testując w jej ramach swoje własne możliwości. 
A robi to na wiele sposobów, stawiając sobie, jak zawsze, najwyższe wzorce - w tym przypadku Stanisława Wejmana i Wojciecha Fangora.
Korzysta z technik akwatinty, akwaforty, suchej igły, odprysku i miękkiego werniksu. Wszczepia się w materię koloru – jego jasność, nasycenie, przestrzenność.
Gra zestawieniami i eksperymentuje. Obok siebie stawia czernie i pastelowe róże, miedziane brązy i spokojne zielenie. Tworzy wysmakowane połączenia i jakości kompletnie przeciwne – od płynnych pól po nieregularne zadrapania. 
W końcu dekonstruuje kształt koła, przecina go i modyfikuje – ciągle jednak opierając się na nim i w jego sferze działając. Ta forma nie służy jednak tylko samodyscyplinie. Zmultiplikowana sprawia wrażenie op-artowego kalejdoskopu, pulsuje przed wzrokiem widza, przytłacza. Tworzy swoistą tapetę. Artysta przewrotną „różnorodność powtarzalności” zamyka w ramy jeszcze bardziej powtarzalne. Czy to nie każe nam jednak przebić ścianę sztuczności i spojrzeć na każdą odbitkę z osobna? Dla mnie Koła to praca wielowymiarowa – oglądam ją więc z bliska. Przypatruję się drobnym zadrapaniom, czułym przejściom tonalnym, drganiom koloru – tak cennym w tej minimalistycznej formie.
A jak blisko Ty przystaniesz?

Krzysztof Walencik, Koła, odprysk, akwatinta, akwaforta, sucha igła, miękki werniks






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz