czwartek, 3 marca 2016


RE-AKCJE 4...
Pierwsza praca prezentowana w ramach projektu.
(kolejność publikacji alfabetyczna)


Magdalena Adameczek (tekst)
Wydział Edukacji Artystycznej

Paweł Jaśkiewicz (praca)
Wydział Komunikacji Multimedialnej
A Coruña

fotografia analogowa, negatyw średnioformatowy


Pięć wybranych fotografii Pawła Jaśkiewicza stanowi wycinek z cyklu zdjęć ilustrujących samotną podróż artysty po prowincjach Hiszpanii jesienią 2015 roku. Fotograf za punkt wyjścia opatrzył konfigurację wzajemnie współgrającej ze sobą przestrzeni osadzonej
w kontekście charakterystycznych elementów - punktów na mapie - tworząc swoistą Nową Topografię.
W pierwszym momencie zdjęcia wykonane przez Jaśkiewicza kierują odbiorcę do odczytania ich przede wszystkim w kontekście podróży, krajobrazów typowych dla Hiszpanii. Jednakże  poddał on demontażowi wyobrażenia zachodnich miejsc tym samym zapisując na negatywach obrazy uniwersalne – nieoddające typowego, w pewien sposób reprezentacyjnego dla danego miejsca, charakteru przestrzeni. Zmusza odbiorcę do sięgnięcia poza schematyczną ramę identyfikacji.
Podczas dokumentacji Coruñy poddaje przekształceniu głęboko zakorzenione w warstwie semantycznej obrazy nobilitując tym samym nieoczywiste sfery znaczeniowe - ujmuje je w kontekście nowej topografii i wpisuje w nowe konteksty. Każda z fotografii zostaje zapisana jako osobny punkt na mapie, co po złożeniu tworzy koherentny system zależności, w którym to artysta w indywidualny sposób definiuje otaczającą go przestrzeń. 
Jaśkiewicz tworząc negatywy codzienności przepracowuje obrazy z jednej strony kolektywnie głęboko zakorzenione w świadomości mieszkańców hiszpańskiego miasta Coruña, z drugiej powszechnie wypierane przywodzące na myśl monotonie codzienności. Koncentruje się na zazwyczaj pomijanych „wycinkach” krajobrazu nadając tym samym nowej znaczeniowości topograficznym miejscom. Wielopłaszczyznowo łączy konteksty przypisując daną chwilę  określonemu miejscu i współrzędnej. W przenikliwy sposób splata elementy natury
i przemysłu razem ze śladami obecności człowieka implikując swoistą hybrydę skomplikowanych znaczeń i powiązań.
Dużą role przywiązuje do śladu jaki pozostawia po sobie człowiek. Artefakty takie jak fabryki, domy czy sklepy stanowią główny punkt jego zainteresowania. Figurze ludzkiej nadaje specyficzny status, a raczej status jej zostaje przez niego pominięty. W jego chłodnych fotografiach człowiek pozbawiony zostaje swojej indywidualności - staje się wycinkiem kompozycyjnego schematu, odseparowanym, „posegregowanym” we własnych  samotnych sferach.


Paweł Jaśkiewicz, A Coruña.
Paweł Jaśkiewicz, A Coruña.





Paweł Jaśkiewicz, A Coruña.
Paweł Jaśkiewicz, A Coruña.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz